Végignéztük a megyei jogú városok honlapjait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a vidéki nagyvárosok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

Szolnok (info.szolnok.hu, 15 pont)

Jász-Nagykun Megye székhelyének honlapján jól látszanak a jelenlegi önkormányzat-politika prioritásai – értéktár, integrált városfejlesztési stratégia, idegenforgalom, „modern városok”, városmarketing. Néhány jó kezdeményezés (diákpolgármester, elégedettségmérés, aktualitások) mellett azonban csak hiányosan valósul meg az önkormányzati működés elvárható szintű átláthatósága. A honlap rendezetlensége nem segíti a lakosok tájékozódását a helyi közügyekben, ami miatt a kirakatba kitett városmarketing is félrevezetésnek hat.

Miért? Ez a minimum! elvárás a város szerződéseinek nyomon követhetősége, az Szolnokon alig valósul meg. Ha egy szolnoki lakos érdeklődik az Eliossal kötött közvilágítás-korszerűsítési szerződésről, némi kutatással erre a kommunikációs anyagra bukkanhat, a szerződések és támogatások közzététele azonban egy kereshetetlen, rendezetlen listán, nagy lemaradással történik. Zavaró, hogy nem tudhatjuk meg, mikori állapotot mutat a felsorolás, hiszen az elmúlt 5 év adatai ömlesztve vannak. A közérdekű adatokat a törvény szövegét másolva, emiatt földi halandónak nehezen emészthető formában teszi közzé Szolnok.

Az oldal struktúrája nem világos, fent és oldalt is van menürendszer, a lábléc bonyolult honlaptérképe pedig nem könnyíti az áttekintést, egyáltalán nem válik szét az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal bemutatása. A holnapon ezért számos zavaró duplikáció van, ráadásul a számos, irreleváns almenü zavarja a valóban fontos információk felkutatását. Célszerű volna a régi rendezvényekről szóló beszámolókat nem az önkormányzat szervezetét bemutató oldalon, a közérdekű adatokkal azonos mélységben, külön pontként fenntartani.

A honlapnak jót tenne, ha a régi, felesleges projekteket kiszórnák, és letisztítanák a menüstruktúrát, elválasztva a közérdekű adatszolgáltatást, az intézményi működést és az eseti programokat. Ehhez nem kell feltalálni a spanyolviaszt, számos más megyeszékhely megugrotta ezt az akadályt. Az adatok amúgy fent vannak, néhány oldal kifejezetten informatív, van szó adatigénylésről, a közgyűlések közvetítése is jó pont, a költségvetések kiemelése a rendeletek közül is hasznos, a szervezeti struktúráról is sok adatot szolgáltatnak. A honlap nem beszél nyílt adatokról, de örömteli, hogy néhány nyilvántartást (szálláshelyek, telephelyek, üzletek) elérhetővé tesz. Az ügyintézést letölthető dokumentumok, tájékoztatók segítik.

A probléma a kereshetőség, ami azonban ugyanúgy része lenne egy „modern várostól” elvárható átláthatóságnak. Ezen túl érdemes volna a honlapon is az NJT-re amúgy felvitt rendeleteket linkelni, és leszedni az idegesítő captchát a közgyűlési dokumentumokról, hiszen hiába van fenn a meghívó és a testületi ülés napirendje, ha 8 kattintás és a miniatűr betűk kisilabizálása akadályozza az elérést. Az pedig érthetetlen, miért nem lehet egységes oldalon bemutatni a testület összetételét és a fogadóórákat, feltüntetve, hogy a képviselők milyen párthoz, szervezethez tartoznak. És persze a vagyonnyilatkozatokat…

Jó dolog: visszajelzés a honlap működéséről 

Bosszantó dolog: mélységi tagoltság és logikus felépítés hiánya


Debrecen (www.debrecen.hu, 15 pont)

Debrecen város honlapján nem túl nehéz eltévedni. Ami megnehezíti a tájékozódást az első sorban az, hogy nem látható, hogy mely fülek alá milyen alkategóriák tartoznak.

A törvény által előírt ötmillió forint feletti szerződések, illetve a támogatások struktúrája átlátható formában van közzétéve a honlapon, továbbá külön látható a vagyon szerzés és a vagyonértékesítés évenkénti bontásban. A képviselők elérhetőségei és fogadóórái több helyről érhetőek el ha mindenre kíváncsi az érdeklődő, ennek megoldása igazán nem igényelne nagy erőforrásokat. A különböző osztályokról és ezek feladatairól részletes dokumentum található a honlapon viszont ennél a formátumnál, egyszerűbben kereshetően is elkülönülhetnék az osztályokat. Az adatok a honlapon naprakészek ellenben a kereshetőséget nehezíti, hogy külön helyen található a rendelet kereső és a rendeletek. Zavaró továbbá, hogy amennyiben a közgyűlések jegyzőkönyveire vagyunk kíváncsiak akkor a jegyzőkönyvek fül alatt csak a 2007-es jegyzőkönyvek láthatóak és pirossal ki van emelve, amennyiben az aktuálisok érdekelnek egy piros feliratra kell kattintani, ami nem külön nehezítés. Pozitívumként lehet kiemelni, hogy a honlapon megjelennek beruházásokról, önkormányzati ingatlanvagyonról és fejlesztési összegekről számadatok és egyszerűbb grafikonok viszont ezek csupán 2010-ig követhetőek nyomon. Pozitívum, hogy az e-ügyintézés felülete részletes és sokrétű. Továbbá az online időpont foglalás lehetősége is segíti az intézkedni vágyó polgárokat. Debrecen nemrég nyílt adat oldalt is létrehozott, mely jelenleg még nem túl tartalmas, de a kezdeményezés jó, ennek fejlesztéséhez (és a városi honlap ebben a szellemben történő rendberakásához) sok sikert kívánunk!

Jó dolog: nyílt adat oldal <3

Bosszantó dolog: az évek során felhalmozódott megoldások nehezítik a tájékozódást


Nyíregyháza (www.nyiregyhaza.hu, 16 pont)

Nyíregyháza honlapja egy átlátható struktúrájú oldal, aminek azért akadnak hiányosságai. A menürendszer átlátható, a várossal kapcsolatos fontos információkról való tájékozódás lehetősége is kiterjedt. Az információk egy jelentős része a város korábbi, amúgy informatív honlapján található, ez a jelenség előfordul más önkormányzatok esetében is, és bár egyszerű a honlapok közötti ugrálás, mégiscsak könnyebb lenne a tájékozódni vágyók dolga ha minden adat egy oldalon jelenne meg. A nyíregyházai honlap esetében a közgyűléshez tartozó információk egy harmadik lapra vezetnek át, ezzel valóban megnehezítve az átláthatóságot. További hiányosság, hogy bár a legtöbb esetben érzékelhetően jól frissülnek a hírek, hirdetmények, közzétett adatok, egyes esetekben például az EU-s projektek kapcsán ez nem mondható el.

Az oldal erősségei között említhető az ingatlan bérbeadási pályázatok részletes és jól frissülő megjelenítése, illetve a városról készült zajtérkép egy olyan gyakorlat, amit nem mindenhol alkalmaznak. Használható a honlap szerkezete, néhány módosítással még jobb is lehetne. A modern felület rendelkezésre áll, nem szabadna print screen-el barkácsolni, ha lehet linkeket is használni, cuki óvodások fotóit a közadatokkal azonos mélységben szerepeltetni a főmenüben. Jó volna, ha az oldalakon szerepelne a frissítés dátuma. Még egy dolog: az NJT nagyon hasznos, itt a rendeletek, határozatok másolható, kereshető formában vannak feltéve. Vajon ha ez rendelkezésre áll, a város a saját oldalára miért szkennelt pdf-ként teszi fel ezeket. Összességében: a honlap jó, a működtetése már kevésbé: a híroldal mellett a hirdetmények, döntések, gazdálkodás bemutatása elsikkad. Nyílt adat témakörben érdemes volna megkérdezni a testvérváros Eperjest.

Jó dolog: ingatlanpályázatok, informatív városházi aloldal

Bosszantó dolog: barkács-megoldások, rendezetlen menü, aloldalak