Végignéztük a budapesti agglomeráció néhány településének honlapját: a megyei jogú Érd mellett három, hasonló lehetőségekkel bíró várost is vizsgáltunk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ezek a városok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

Dunakeszi (www.dunakeszi.hu, 14 pont)

Dunakeszivel korábban már foglalkoztunk az Ez a minimum! keretében, azóta valamennyit javult az oldal, de átláthatósági rendelet sajnos még nem született az agglomeráció egyik legnagyobb városában. Mivel nem megyei jogú város, kevesebb funkciót lát el, ezért a honlap is egyszerűbb. A vizsgált időszakban többször szembesültünk azzal, hogy a weboldal nem érhető el. Maga a honlap nem reszponzív, grafikai megoldásból a kevesebb talán több lett volna. Fura és talán kerülendő a hirdetés az oldalon, főleg a jelenlegi megvalósítással - ezt magáncégek jobban tudják csinálni, mint az önkormányzat. Sok menüsáv, kevés hely a szövegnek - az oldal ennek ellenére áttekinthető, noha az ügyintézés csak felülről érhető el, míg kevésbé fontos leírások oldalról is - a nyitólapon ez az oldalsó menüoszlop nem szerepel. A közadatokat tartalmazó részek nincsenek összekapcsolva a honlap többi részével (tehát külön macera ide feltölteni azokat az adatokat - pl. címeket- , amik máshol is előkerülnek), ezért lassan frissül, előfordulnak duplikációk. A döntéshozatal esetében ma már elérhető (előre) az a "csomag", amit egy testületi ülés kapcsán a képviselőknek kiküldenek, ez azonban nem ugyanaz, mint amire egy állampolgárnak szüksége lenne. Vannak vagyonnyilatkozatok - életrajzok nincsenek. Ügyintézési szempontból szembetűnő az ügyleírások hiánya - ez fakadhat a kisvárosi jellegből. Összességében Dunakeszi esetében főként az önkormányzati dolgozók odafigyelésén és a belső protokollokon múlik, hogy az adott felületen mit és hogyan kapnak meg az állampolgárok - ehhez pedig jó kiindulópont egy átláthatósági rendelet!

Jó dolog: 2014-hez képest érzékelhető javulás

Bosszantó dolog: a honlap időnként eltűnik az internetről


Gödöllő (www.godollo.hu, 10 pont)

Gödöllő weboldala hívogató, de gyorsan kiderülnek a tartalmi gyengeségek. Az intro oldalnak nincs értelme, hiszen nagyrészt változatlanul hagyja az oldalt, a menürendszer szétbontására egy kis önkormányzatnál nem volna szükség - hisz nem aloldalakat hoz létre, hanem variánsokat, amik között felesleges macera az ugrálás. Az oldaltérkép alapján lehetne egy egységes, logikus menüsor. Az uniós pályázatok feltehetőleg hiányos listája a gazdaság alatt van, a fontosabb közadatok a "polgárok" oldalon, egy túlzsúfolt menüsorban. (Minek a közlekedési menőpont, ha minden gödöllői tudja, hol érhető el a HÉV-menetrend?). Ehhez képest a két oldalsó menüoszlop elég rendezetlen, ad hoc tartalomfeltöltésre szolgál (programok, plakátok, felhívások), amatőr feltöltésekkel, rossz linkekkel. Ez máshol is probléma: teljesen felesleges és idegesító egy szöveges dokumentumban feltölteni a rendelő nyitvatartását, miért nem lehet közvetlenül a honlapra kitenni? Ráadásul a 2013-as kutyashow vagy az önkormányzati oldalak örökös sztárja, az időjárás modul feleslegesen nyújtja az oldalt, miközben elrejti a fontos linkeket (pl. időpontfoglalás). Ha valakit a döntéshozatal érdekel, annak szereplőiről csak egy felsorolást talál (vagyonnyilatkozat, életrajz nincs, fogadóóra van). Az előterjesztések és a jegyzőkönyvek egy struktúrában, kicsit kaotikusan, de megtalálhatóak, illetve a rendeletek is, noha a hirdetmények alatt. A gazdálkodási adatokat a város egy külön közadatoldalon szolgáltatja (erre talán egy kisvárosnál nincs szükség), illetve szolgáltatná, ha nem lenne borzasztó elavult az oldal.  Ez az átka a külön oldalnak, hiszen a városi weboldalt úgy-ahogy frissítik, ám a localinfo-s oldalról megfeledkeznek. A rendeletek ide (is) felkerülnek az NJT és a honlap mellett, minden más azonban kb. 2012 óta hiányzik. Jobb volna megszüntetni ezt az oldalt, és a közadatokat törvény szerint a honlapra felpakolni, legalább kivonatos excelben. A honlap rendeltetésszerű használatához pedig meg kellene tanulni annak működését, hogy eltűnjenek a bosszantó hibák - jelenleg Gödöllő oldala a leggyengébbek közé tartozik, pedig ez is a városmarketing egyik csatornája!

Jó dolog: más területen jól működő városmarketing kompenzálja a gyenge honlapot

Bosszantó dolog: hibás linkek, ügyetlen feltöltések, hiányzó közadatok


Budaörs (www.budaors.hu, 19 pont)

 Budaörsé a legjobb honlap az értékelt vidéki városok közül, ismerve a város prioritásait és lehetőségeit, ez nem is meglepő. A honlapról nem kell sokat írni, érdemes inkább megnézni és tanulni belőle, hiszen számos jó gyakorlat leshető el innen. Ez egyfelől az informatikai megoldások kérdése, másfelől az átláthatóság iránti elköteleződésé: Budaörsön egy tavalyi rendelet nyomán nyilvánosan a szerződések, mindennek utána lehet nézni a gyakorlatban is! A város e-ügyintézési rendszere nagyon fejlett, de van külön szociális kalauz, ügyleírások, maga a fejlesztés folyamata is jól dokumentált az oldalon (jobb oldali menüoszlop). Egy szuper térinformatikai megoldás a holvan.hu-s oldal, ahol minden fontosabb intézmény megtalálható. A közadatok és a döntéshozatal a baloldali menüben jól áttekinthetően megtalálható, de egy külön jegyzék is elérhető, hiszen itt nem csak az Infotv. ír elő adatszolgáltatást, hanem a helyi szabályozás is (=egyedi közzététel). A rendelettár témakörök szerint bontott, ami hasznos, ha valaki egy konkrét szabályozásra kíváncsi, de nem tudja a számát. A testületi ülésekről egy külső szolgáltató oldalán érhető el (hatarozatok.hu) minden információ, kis hiányérzet az egyes képviselők szavazási rekordjai miatt lehet, ám ez sem jellemző más városoknál, még ha ez az adat meg is van valahol az önkormányzatnál. A szerződéseknél sajnos a törvény miatt nem lehetséges egységes szerkezet, hiszen az 5 M ft felettieket az Infotörvény miatt itt és itt, a többit a helyi rendelet miatt egyedi listaként itt lehet böngészni, utóbbi kereshető, naprakész, oldalhű másolatot tartalmaz, ezzel minden igényt kielégít. Nem vagyunk telhetetlenek, de ha valami még fejleszthető, az talán a költségvetés bemutatása - amiről jelenleg csak szkennelt pdf van az oldalon, valamint a hírek, új feltöltések nyomonkövethetősége - erről (pl. új rendelet egy témában) lehetne tematikus hírlevél/rss feed/jobban exponált híroldal, a jelenlegi fórumnál pedig létezik jobb interakciós felület a polgárokkal.

Jó dolog: szerződések teljes körű nyilvánossága

Bosszantó dolog: híroldal funkció kisebb jelentőségű


Érd (www.erd.hu, 14 pont)

Érd oldala egy kicsit kaotikus, de alapvetően jól használható, oldaltérkép-szerű kezdőlappal indít, ahol rögtön meg is találhatók a közérdekű adatok, miközben néhány talán kiszelektálandó menüpont is bonyolítja a képet. Magát a közadat-oldalt (E-DEMOKRÁCIA menüpont) nehéz áttekinteni, de alapvetően minden szükséges dolog megtalálható, néhány dolog azért lassabban frissül. A szerződések negyedéves bontásban kerülnek ki, külön a hivatal és az önkormányzat. A költségvetés módosítása is nyomon követhetőek. A döntéshozatal dokumentumai két helyen érhetők el, újabban a dokumentumtárban - ez azért elég kaotikus, amit sajnos a kereső sem segít. A döntéshozókról sem tudunk meg igazán sokat, vagyonnyilatkozatok sincsenek az oldalon - az erre vonatkozó előterjesztést a közgyűlés leszavazta. A hirdetmények frissülnek, van facebook-oldal, hibabejelentő, összességében azonban az adatközlés átláthatatlansága és az innovatív megoldások hiánya miatt nem éreztük az e-demokrácia élményt. Elismerve azt, hogy a város a törvényi előírásoknak azért megfelel - Érd honlapját egy erős közepesre értékeljük a megyei jogú városok rangsorában.

Jó dolog: költségvetés módosítási nyomon követhetőek

Bosszantó dolog: duplikációk, nincs egységes közadat-felület