Végignéztük a megyei jogú városok honlapjait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a vidéki nagyvárosok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

Kaposvár (www.kaposvar.hu, 16 pont)

Kaposvár honlapja február elején még rettentő elavult volt, azonban a vizsgált időszak végén élesítettek egy új közadat-oldalt, ezzel megúszva a lepontozást. A régi oldal a '90-es évekből származott, és bár fel voltak rá töltve az adatok, gyakorlatilag használhatatlan volt. Az új oldal (figyelem, ez csak a közadat-oldal!) letisztult, a lényeget meg lehet rajta találni: szerződések (nem kell letöltögetni), rendelet-kereső, közgyűlési anyagok. Van egy közzétételi lista is, ahol minden linkelve van, ami a törvény szerint ki kell kerüljön a honlapra. A testület bemutatása is elegáns, bár a vagyonnyilatkozatok hiányoznak. A "hivatalos ügyek" új weboldala nem rossz, szükség is van rá, mert a város főoldala semennyire sem informatív, inkább Kaposvár arculatát mutatja be. Ez a felosztás elfogadható, bár célszerűbb volna a főoldalon is valamiféle alapszintű tájékoztatást adni, és csak néhány katasztert bemutatni külön oldalon (open data portál-jelleggel). Az új oldal azonban egyáltalán nem rossz, elkerülhetetlen volt a fejlesztés, tovább finomodott a kiváló ügyintézési iránytű, ami hozott magával új e-közigazgatási megoldásokat - ezekkel együtt Kaposvár internetes megjelenése már a jobbak közé tartozik.

Jó dolog: tetszetős telefonkönyv, ügyintézési iránytű

Bosszantó dolog: a közadat-oldal annyira minimál, hogy el lehet rajta kavarodni


Szekszárd (www.szekszard.hu, 16.5 pont)

 A szekszárdi városi portál nem mai, de jól sikerült darab, a feladatát jól betölti. Felesleges logókat és bannereket ugyan itt is találni, ám a honlap struktúrája áttekinthető, a felhívások szem előtt vannak, az adatok naprakészek. A közzététel (nem csak a hivatal és az önkormányzat) a törvény szerinti felbontásban, de sok hivatalos szöveggel (a fontos kategóriák kiemelése nélkül) zajlik, az adatokhoz azonban a működés felől is el lehet jutni. Kiemelt pozitívum a költségvetés végrehajtási rendelete, ahol - ez tényleg kuriózum - grafikákkal illusztrálták, mire költötte a város a pénzét! Máshol ilyet nem találtunk. A szerződések táblázatban (ez talán a legjobb forma), néhány hónapos átfutással kerülnek fel az oldalra. A hivatal szervezete áttekinthető, az ügyleírások jól össze vannak szedve, van egy lista az önkormányzat önként vállalt feladatairól is. A testület működése nyomon követhető, az előterjesztések elérhetők, a rendeleteket a google is megtalálja, azok egységes szerkezetben is elérhetők. A tagokról csak név és fénykép van, vagyonnyilatkozat, párthovatartozás és életrajz sajnos nincs. Összességében a honlap jól kiszolgálja a kisváros igényeit, a fenti néhány hiányosság pár óra munkával korrigálható lenne. 

Jó dolog: tematikus hírlevél

Bosszantó dolog: túl sok technikai szöveg a közzétételnél


Pécs (www.gov.pecs.hu, 12.5 pont)

0

Pécsnek Kaposvárhoz hasonlóan egy közadat-oldala van a várost népszerűsítő főoldal mellett, ahol a hivatalos adatok, dokumentumok találhatók. A pécsi régebbi és kevésbé kiforrott, mint a somogyi megyeszékhelyé. Az oldal elég hivatal-szagú, nincsenek képek, csak rengeteg információ. A közadatok mai és korábbi menüpontjai némileg összekeverednek, így a tájékozódás nem egyszerű, hiába van a törvény szerinti struktúrába rendezve - ugyan fel van tüntetve, hogy nem releváns, de nincs elkülönítve. Van egy másik menüpont is, ahonnan a közadatok elérhetőek, itt egy kicsit elvesztünk az oldalon. A szerződéseket korábban itt, ma már itt gyűjtik, a keresőfelület nem rossz, de összegző híján nem tudni, minden szerződés itt van-e. A közszolgáltatásokról van lista,  e-ügyintézésre is van mód, ám ezen az oldalon az ember nem szívesen tölt időt - a keresők szerencsére jól használhatók. A döntéshozatal vonatkozásában: a képviselőkről kevés az információ, nincsnek vagyonnyilatkozatok sem, az oldalon nincs élő közvetítés. A dokumentumok frissek és jól kereshetőek, sajnos azonban itt is egyenként kell letöltögetni mindent, ráadásul itt is van egy archívum-szerű oldal 2014 előttről, ami bezavar a képbe. Az oldal (egy közérdekű bejelentőtől eltekintve) nem kér visszacsatolást, nincs mód közvetlen kapcsolatfelvételre, megjelenésében sem személyes, noha fent vannak a főbb információk. Az sem egyértelmű, hova forduljak segítségért, ha elakadok. Jó példa erre az uniós pályázatok jegyzéke: máshol kép és rövid leírás van, itt pályázati azonosítószámok. Összességében ez az oldal nem jó példa arra, hogyan tartson egy modern város kapcsolatot a polgáraival - Pécs hivatalos honlapja egy negatív példa arra, amikor a közadatoldalt élesen leválasztják a színes-szagos városi oldalról. Talán igazságtalan attól különválasztva értékelni, de a gov.pecs.hu nem a pecs.hu adatraktára, ezért külön vizsgáltuk: az eredmény egy működő oldal, ami szörnyen hervasztó. 

Jó dolog: jól működő keresők

Bosszantó dolog: hivatalszagú oldal