Végignéztük a megyei jogú városok honlapjait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a vidéki nagyvárosok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

 

Salgotarján (www.salgotarjan.hu, 12 pont)

Nógrád megye székhelyének honlapján lenne mit fejleszteni. A közzétételi kötelezettség ellenére a közadatoldalon nem találhatóak meg az önkormányzat ötmillió forint feletti szerződései. A honlap keresőrendszere a legkevésbé felhasználóbarát megoldás, mely nem segíti az érdeklődőket. További problémaként lehet felvetni a honlappal kapcsolatban, hogy bár letölthetőek nyomtatványok, ügyleírás vagy egyéb segédlet nem található meg rajta, ez kirívó hiányosság más önkormányzati oldalakkal összehasonlítva. Ehhez kapcsolódóan az online ügyintézési felületen is inkább szűknek mondhatóak a lehetőségek.

Az önálló közadatportál tapasztalataink szerint nem jó ötlet, azok a városok, ahol nem a saját weboldalbe integrálva történik az adatszolgáltatás, általában "elfelejtik" a feltöltést, illetve annak nem csak itt, de máshol is eleget tesznek, ebből duplikációk fakadnak, és az érdeklődő állampolgár sokszor még úgy sem jut hozzá a legfrissebb adatokhoz, ha az valahol egyébként rendelkezésre áll. A közgyűlési információk önálló oldalra delegálása ez esetben jobban működikPozitívum az a térinformatikai fejlesztés, melyről megismerhető az úthálózat, az, hogy hol húzódnak a választókerületek határai, hol találhatóak a közintézmények. További pozitívum lehetne a menürendszer egyszerűsége (a kevés információ másik oldalaként), ami miatt jobban használható az oldal, mint azok, ahol a főmenüben fontos és lényegtelen menüpontok keverednek változó mélységi tagoltságban. Salgótarján oldalán kevés menüpont de rengeteg almenü van, ami néhány esetben ki sem fér, a visszalépés pedig nehézkes. Nem egyértelmű, hogy mely pontok alá mi tartozik, a struktúra nehezen átlátható azok számára, akik nem ismerik a hivatal felépítését, hanem konkrét üggyel, problémával érkeznek a honlapra - tehát az állampolgároknak. Mindez a közérdekű információkhoz való hozzáférést is gátolja. Néhány dolgot pedig annyira egyszerű lenne kitenni, még sem sikerül: képviselői életrajz, pártok, bizottsági tagság vagyonnyilatkozat egy helyen...

Jó dolog: térinformatikai fejlesztések

Bosszantó dolog: állampolgárbarát felépítés hiánya, szétszórt, hiányos közadatok


 Miskolc (www.miskolc.hu, 18 pont)

Miskolc városának honlapja érte el az egyik legmagasabb pontszámot az értékelések során. Ez annak köszönhető, hogy azon túl, hogy minden törvényi kötelezettségüknek eleget téve közzéteszik a szükséges adatokat és információkat, ezek elérhetőségét és kereshetőségét is megkönnyíti az oldal rendezettsége. Akadnak azért itt is hiányosságok, például a szerződések frissítése kapcsán: a legutolsó feltöltés 2014-es. Az átláthatóságot néhány helyen nehezíti a körülményes jogi megfogalmazás, amitől hosszadalmas, tömött sorok alakulnak ki, amiket lényegre törő megnevezésekkel tovább lehetne egyszerűsíteni. Viszont ezeken túl olyan érdemeket tudhat magáénak az oldal, mint a képviselők név szerinti kereső vagyonnyilatkozatai, ami már csak azért is nagy szó, mert sokszor a városok honlapjain egyáltalán nem található ilyen információ. Azontúl, hogy minden elérhető és a funkcióját jól ellátja az oldal, ami kiemelkedővé teszi, az például a dokumentum keresője, ami különféle szűkítési lehetőségekkel könnyíti meg az érdeklődők dolgát, örvendetes lenne, ha ez a funkció más önkormányzati honlapokon is elérhetővé válna. Azon túl, hogy minden rendelet kereshető formában megtalálható az oldalon, a Nemzeti Jogszabálytárat is használják. A közadat-oldal törvényt követő, de mégsem túlzsúfolt, áttekinthető struktúráját csak javasolni tudjuk az ezzel a problémával küzdő önkormányzatoknak.

Jó dolog: átlátható felépítés, jól kereshető dokumentumok

Bosszantó dolog: hiányzik, mikori a feltöltés - friss szerződések?


 Eger (www.eger.hu, 17.5 pont)

A városmarketingben innovatívnak számító Eger város honlapja a megyei jogú városok honlapjai közül a jobbak közé tartozik. Néhány módosítással, illetve precízebb frissítésekkel egészen jól használható oldal válhatna belőle. A törvény által előírt adatok fellelhetőek a városról való tájékozódásra is alkalmas oldalról, illetve az online ügyintézési rendszer is kiterjedt. Hiányosságként azt lehet említeni, hogy az oldalon belüli keresés fejlesztésre szorul, továbbá egyes információk nem frissülnek megfelelően. A menüpontok között keverednek a fontosabb általános témakörök, a súlytalanabb információkkal vagy hírekkel. A hiányosságokon túl a részletes tájékozódási lehetőségek és az átlátható, felhasználóbarát struktúra  jellemzi a honlapot. Ha nem is közérthető vagy interaktív formában, de a város elérhetővé tesz egy összegző kimutatást a költségvetéséről is, ami mindenképp dicséretes és követendő. A szerződéseket egyenként, hírbejegyzéshez hasonló formában teszik közzé a vonatkozó menüpontban, jó volna azonban egy táblázat, amiben pl. ki lehet keresni, hogy egy adott céggel mekkora összegben szerződött az önkormányzat.

Jó dolog: naprakész tájékoztatás a döntésekről, pályázatokról, hirdetményekről

Bosszantó dolog: szerződésekről nincs összegző táblázat