Ferenczi István, Ez a minimum!-os képviselő blogposztja.

Képviselő-jelöltségem idején csatlakoztam egy minimumprogramhoz, amiben azt vállaltam hogy tenni fogok Kispest önkormányzata átláthatóságáért. Az általam benyújtott átláthatósági rendelet-tervezetfelkerült ugyan a most csütörtöki ülés napirendjére, de Jegyző Asszony telefonon arról tájékoztatott, hogy tárgyalásra alkalmatlan. Ott van viszont egy másik rendelet-tervezet, szintén az átláthatóságról, amelyet a polgármester jegyez és a kerületi kétharmad vélhetően el fog fogadni. Így, ebben a formájában olyannyira átlátható lesz tőle az önkormányzat, mint a párásra lehelt ablaküveg.

 

Azt mondjuk nem teljesen értem, hogy ha a javaslatom tárgyalásra alkalmatlan, akkor hogy került napirendre, na de sok mindent nem értek, új fiú vagyok a bürokrácia útvesztőjében, simán lehet ez az én hibám. Nincs irónia a soraim között!
Az az érv viszont, hogy magasabb szintű jogszabályokban már szabályozott kérdéseket önkormányzati rendeletben nem lehet szabályozni nem új, elhangzott több kerületben, van is rá jogászi válasz, itt olvasható!

Na de a lényeg: hogy mi a problémám a többségi javaslattal?
Többek között:

- A szerződéseket csak egy évig kívánják a honlapon tartani. Miért nem öt? A közétkeztetővel kötött 10 és fél éves (!) szerződés 9 és fél évig már nem lenne érdekes például? Vagy kérje ki külön adatkérés keretében az izgága polgár, ha akarja? De az pluszmunka mindenkinek, a polgárnak meg a hivatalnak is!!! Nem értem!!!!

- A szerződéseket csak egy ötmilliós küszöb fölött tennék ki a honlapra. Jön a 4,9 milliós részekre bontott teljesítések ideje? És különben is 2-3-4 milliós "aprópénz" nem számít? Vagy a párszázezres???!!!

- Az elektronikus kereshetőség követelménye több ponton kimaradt a tervezetből. Szerződések jegyzéke, rendeletek például! Elég volt a szkennelt nyomtatványokból. 2015 van!!! Kulcsszavasan kereshető szöveges pdf-eket mindenhova, könyörgöm! Térden állva!

- Az automatikus feldolgozásra alkalmas, XML formátumban való kikérés lehetősége sincs ott. Ez nagyon fontos, ha adatbányászkodni, közpénzt hatékonyan ellenőrizni akar az állampolgár. Vagy nem cél hogy ezt segítsük?

 Az egyedi adatigényléshez szükséges, érthető jogi információ is nagyon fontos dolog. Az adatkérésekről szóló  visszaigazolás is. Ha az adatkérő segítőkészen, előzékenyen jár el és kikeresi, hogy ki lehet az őt érdeklő adat legközvetlenebb kezelője, és megírja levelét az illetékes irodára, könnyen azzal szembesülhet, hogy egyáltalán nem kap választ, mert nem tartotta be a hivatalos utat, nem a Jegyzőnek címezte levelét. Na de honnan kéne tudnia, hogy neki a Jegyzőnek kéne írnia? Hát a közérdekű adatkérésekről szóló információs menüpontból! Na de éppen ilyet nem tartalmaz a javaslat!

- És még egy: a meghívásos közbeszerzéseknél miért ne kelljen a meghívással egy időben azt is közzétenni hogy kiket hívtak meg?